Kapitaalvlucht bedreigt EURO

Kapitaal is zeer beweeglijk. Dat is het altijd geweest maar dat is het des te meer in deze electronische tijden.

Kapitaal is aan het wegvluchten. Het grote Griekse kapitaal is aan het vluchten uit Griekenland. Dat is logisch. Grieken vertrouwen hun overheid niet meer en omdat de banken garanties hebben van de overheden heeft het ook geen zin meer om je banken te vertrouwen.

Ik stelde reeds eerder dat niet alles kan gegarandeerd worden. Overheden wilden wereldwijd alles garanderen en volgens mij betekent het dat uiteindelijk niets gegarandeerd is. Wat wél gegarandeerd is, is de ineenstorting van de munten.

Het kapitaal vlucht weg uit de euro. Deze ochtend had ik nog iemand aan de lijn van de Franse bank Société Générale. Ik vroeg hem of hij ok was. Hij zei dat hij niet ok was maar wel “happy”. Ik snapte het niet en waarom zou ik ook. Belangrijk was wat hij verder wist te vertellen. Ze hadden gisteren klanten en pensioenfondsen op een seminarie aangeraden vermogens uit euro te halen en te investeren in Zwitserse Frank en … de Israëlische Shekel. De Shekel?? Ik schrok me dood.  En goud?, vroeg ik. “We’re already loaded”, was het antwoord. Ik geloofde er de zak van. “Loaded” in papiergoud ja. 

De Shekel? Wie wil zijn geld nu in Israëlisch papier. Geef mij dan liever Scandinavische munten. De Noorse of Zweedse kroon.

Er is de voorbije weken een kapitaalvlucht op gang aan het komen. Ik sprak eerder van de ‘country run’ in Griekenland. Twee maanden lang werd dit door officiële instanties ontkend, en dan werd het bevestigd. Zo gaat het steeds met de waarheid. De waarheid wordt steeds ontkend door politici en beleidsmakers.

Kapitaal vlucht uit de euro. De euro, was zogezegd de mogelijke nieuwe wereldmunt. Het kan snel verkeren. Let wel, ik ben niet positief over de dollar. De dollar gaat ook opnieuw in de problemen komen. Momenteel is de focus op de euro.

De goudkeurs stijgt vandaag weer indrukwekkend in euro. We staan vandaag dicht bij 930 euro per ounce en gingen net boven 30.000 euro per kilo. Dat is een smak geld.

Maar we zitten helemaal nog niet aan de top. Ik zie nog geen hoge premies voor goudmunten. Wanneer de goudkoorts echt uitbreekt, zullen die premies door het dak gaan, zal er geen goud meer te verkrijgen zijn. Dat zien we allemaal nog niet. Zilver moet ook nog exploderen vooraleer de edele metalen hun top bereiken. We hebben nog een lange, rusteloze weg te gaan.

Uiteindelijk zal het kapitaal uit zo goed als ALLE munten proberen te vluchten. Richting goud, zilver en andere tastbare goederen.

Dit bericht werd geplaatst in Devaluatie, Europa. Bookmark de permalink .

2 reacties op Kapitaalvlucht bedreigt EURO

  1. xxx zegt:

    Beste goldglory,
    Heb je wel eens iets over de schrijfsels van Another en Friend of Another (A/FOA) gelezen?
    Wist je dat de Euro een goudreserve kent, die elk kwartaal wordt aangepast aan de goudMARKTprijs?

    Ik waardeer je schrijfsels en lees ze graag, de basisgedachte is uitstekend, maar ik heb het idee dat er nog een hoop huiswerk te doen is.

    Groet,
    Pars

  2. goldandglory zegt:

    Beste Pars,

    Ik ken de schrijfsels van Another en zijn vriend via FOFOA en zijn blog. Hij schrijft artikels met goede ideëen maar dat wil niet zeggen dat ik met alles wat hij schrijft akkoord gaat. Ik lees niet al zijn artikels van A tot Z maar ik denk wel al heel wat essentiële zaken van zijn gedachtegoed te hebben gevat. Fofoa heeft het inderdaad vaak over het feit dat de euro via het aanpassen van de prijs van de goudreserves een betere optie is dan andere munten. Wat ik van zijn artikels heb gelezen, ben ik het oneens met zijn redenering dat de euro hierdoor een betere munt is dan andere.

    In februari schreef Fofoa een interessant artikel met als titel: ‘Greece is the word’. Toen ik het las wou ik op deze blog een post eraan wijden om te argumenteren dat ik het oneens ben met zijn visie die hij in dat artikel uit. Ik heb die post echter nooit geschreven. Fofoa heeft het in dat artikel onder andere over een ‘nucleaire optie’ waarbij de ECB de euro als sterke munt kan profileren door de goudprijs eenzijdig te revalueren tot pakweg 50.000 dollar per ounce. Omdat de eurolanden nog relatief veel goud bezitten kunnen ze door deze enorme revaluatie hun schulden beter de baas.

    Ik denk dat deze nucleaire optie niet veel meer is dan een mooie theorie die voor Europa niet haalbaar is. Mijn voornaamste probleem met de praktische haalbaarheid van deze optie is dat het overgrote deel van de Europese goudvoorraden zich fysiek niet meer in Europa bevinden. Het is een publiek geheim dat alle goud van de Belgische nationale bank zich in kluizen in de VS en Groot-Brittannië bevinden. Zo is het ook met goud van andere Europese nationale banken. Als de Europa eenzijdig de goudprijs naar een niveau van 50.000 dollar zou revalueren dan verklaart het hiermee de muntenoorlog aan de VS (en andere landen). Denk je dat de VS en het GB het fysiek goud van de Europese nationale banken dan zomaar zullen terugsturen naar Europa?? Ze zullen zeggen: Come and get it! Zie je al Europese vliegdekschepen voor New York liggen en raketten afvuren? Forget it! Als Europa zijn goud fysiek terug laat overbrengen naar het continent dan wil ik nog eens over die nucleaire optie nadenken, anders niet.

    Het zou me ten zeerste verwonderen dat er een ‘grand strategy’ achter het goudbeleid van Europa zit, ik bedoel geen goudvriendelijk beleid. Geen strategie die erop gericht is de welvaart van Europa in stand te houden door een sterk goudbeleid. Het aanpassen van de goudmarktprijs op kwartaalbasis is voor mij dan ook weinig belangrijk. Het is amper een homeopatische versie van de goudstandaard. En zelfs in een goudstandaard kunnen landen bankroet gaan! Twijfel daar niet aan. Vraag het aan Groot-Brittannië in 1931.

    Veel belangrijker dan een continue aanpassing van de reserves aan de goudmarktprijzen is het verhogen van de reserves. Europa heeft het voorbije decennia duizenden tonnen goud verkocht. Dramatisch voor de euro.
    Veel belangrijker dan een continue aanpassing van de reserves aan de goudmarktprijs is ook een continue stroom van nieuw goud. De staatskassen van Europa verkochten niet alleen duizenden tonnen goud op de publieke markt. Daarnaast verkochten ook vele Europese particulieren hun goud, dat ging oostwaarts richting Chinese, Arabische en andere Aziatische particuliere handen. Hierover zijn weinig tot geen officiële cijfers maar het is een proces dat reeds decennia aan de gang is.

    Heel belangrijk is een continue stroom aan nieuw goud. Europa heeft amper nog actieve goudmijnen die nieuw goud produceren. De andere continenten bezitten dit wel.

    Gisteren was ik op een huwelijksfeest van de zoon van een regent van de Belgische Nationale Bank. De zoon is een goeie vriend van mij en ik informeerde hem jaren geleden van een toekomstige muntencrisis en het belang van goud in die tijden. Als er een speciale goudstrategie (zoals Fofoa argumenteert) zou zitten achter de euro dan zou ik het via dit kanaal wel kunnen horen. Tenzij de regent hier zelf niet over wordt geïnformeerd vanuit Frankfurt natuurlijk. Allemaal best mogelijk. Maar zoals ik zei, ook al is er een dergelijke goudstrategie en zelfs al voert Europa het uit, dan zal het voor hen nadelig uitdraaien op lange termijn.

    Met alle respect en bedankt voor de kritiek, maar ik ben er dus van overtuigd dat ze eerder bij de ECB en andere Europese instellingen nog veel huiswerk moeten doen. Ze mogen mij altijd inhuren als consultant. Ik vraag een nettovergoeding van een ounce goud per uur…

    groeten

Geef een reactie

