Fire & Ice (2)

Herinner je nog het ijs dat samen met een dik pak sneeuw deze winter zelfs wekenlang over Vlaanderen bleef liggen? Het volledige noordelijk halfrond kende een zodanig koude winter dat het decennia was geleden dat iets vergelijkbaars was gebeurd.

Konden ons toen inbeelden dat het nog eens echt warm zou zijn. Kan men tijdens deflatie zich inbeelden dat inflatie misschien maar een paar maanden ver in de toekomst ligt?

Nu begint de warmte & de droogte historisch te zijn (behalve hier in West-Europa valt het nog mee). Maar in de VS en vooral Rusland is het momenteel extreem.

Een economische Depressie komt altijd samen met extreme klimatologische omstandigheden. In de jaren ’30 waren er ook verschillende extreem droge periodes die de landbouwoogsten hadden verwoest.

http://www.drought.unl.edu/whatis/dustbowl.htm

Op onderstaande kaart zie je hoe een land in vuur en vlam kan staan: Rusland.

Some say the world will end in fire,
Some say in ice.
From what I’ve tasted of desire
I hold with those who favor fire.
But if it had to perish twice,
I think I know enough of hate
To say that for destruction ice
Is also great
And would suffice.

Robert Frost, 1920.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

2 reacties op Fire & Ice (2)

  1. freddy zegt:

    beste,
    Dit is de eerste reactie die ik neerschrijf na geruime tijd uw visie op het financiële & economische gebeuren te volgen en dus ben ik aangenaam verrast om nog eens een post van u te mogen lezen na bijna 2 maanden op onze honger te blijven zitten ( waar bleef je zo lang ).
    Ik kan mij echter moeilijk voorstellen dat het weer de aanleiding zal zijn op wat ons nog te wachten staat. Liever had ik uw mening gehoord over de recente ontwikkelingen op de financiële markten .
    – Waarom denkt u dat beleggers toch altijd weer vluchten naar die onveilig staatsobligaties ?
    – Waarom is er een kleine correctie in de goudprijs ?
    – Waarom blijft de prijs van onroerend goed in Belgie stabiel tegenover een mondiale correctie.
    – enz,enz
    graag scherpe analyses
    PS : ik blijf fan

  2. Nico zegt:

    Beste,
    Inflatie,misschien maar enkele maanden in de toekomst? Ik denk hier en nu.
    Alles word altijd maar duurder. Met enkele maanden misschien Hyperinflatie?
    Waarschijnlijk. Maar wat ik mij eigenlijk afvraag, hyperinflatie is er plots en misschien wel enorm hevig, maar hoelang kan deze blijven duren en wat erna? En als men vb eigen bedrijf heeft, moet men dan grote vooraden opbouwen? En ivm leningen ,is dit goed of juist heel slecht. Kunnen jullie daar op antwoorden? Men vindt veel lectuur over hyperinflatie , maar eigenlijk weinig van tijdens en wat erna gebeurd.
    Antwoord op deze vragen zouden voor mij een schat aan informatie betekenen.

    Mvg,Nico

Geef een reactie

