Verdomme, Andean!

Gold Corp., één van ’s werelds grootste goudmijnen, heeft 10 dagen geleden een bod uitgebracht op Andean Resources. De koers ging meer dan 40% hoger in 2 dagen.

En zeggen dat ik een paar maanden geleden de jaarrapporten van 3 bedrijven had opgevraagd, waaronder Andean Resources. Maar ik had er nog niet in belegd, en evenmin in de andere 2  bedrijven want ik hou wat cash klaar om te profiteren van de zilverprijsexplosie en de weinige rest belegde ik in fysiek goud (wat het ook goed deed natuurlijk).

Hoe dan ook, junior goudmijnbedrijven zoals Andean Resources zullen het in de toekomst zeer goed doen. Er is een overname-oorlog losgebarsten tussen de grote goudmijnen die op zoek gaan naar nieuwe goudreserves bij de junior bedrijven. Andean Resources had bewezen goudreserves van meer dan 3 miljoen ounces. Bij een goudprijs van 1000 dollar per ounce betekent dat 1 miljard per miljoen ounces. Grote goudmijnbedrijven gaan vechten voor een paar miljoen ounces.

Wat we gaan zien in de goudmijnindustrie kan van “Nadaq 1999”  een vlakke lijn maken. De goudprijs moet nog echt beginnen stijgen.Begin maar eens te denken wat dit voor goudmijnen kan betekenen. Als we naar 2000, 3000 dollar gaan, worden die miljoen ounces 2 en respectievelijk 3 miljard waard. En zoals je weet, zeg ik dat de goudprijs eerder tussen de 5000 en 10.000 dollar zal eindigen. Boink!

En dan wil ik het nog niet hebben over de pure zilvermijnbedrijven, waarvan er niet al te veel zijn. Wat wanneer (niet ‘als’) de zilverprijs richting 50 en daarna 100 dollar gaat?! Het zal onvoorstelbaar worden. Monden zullen openvallen.

De andere twee bedrijven van wie ik rapporten opvroeg, waren Franco Nevada (een gold royalty bedrijf en totaal anders dan een junior goudmijn) en East Asian Minerals Corporation (wél een junior goudmijnbedrijf, nog iets meer junior dan Andean. Goudmijnen in Indonesië en met goede boorresultaten). Uiteraard volg ik daarnaast nog andere projecten op. Het is echt een ziften van de vele opportuniteiten. Een luxe-probleem? En voor hoelang?

Dit bericht werd geplaatst in mijnaandelen. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

