Rekening houden met het einde van de Eurozone.

Om de zoveel tijd kom ik samen met een paar voormalige collega’s om iets te eten en te drinken, om allerhande onderwerpen te bespreken, en ook altijd om het gezelschapspel ‘De kolonisten van Catan’ te spelen. Het is een spel waarbij strategie centraal staat en ik ben er blijkbaar redelijk goed in want de collega’s kunnen me nooit verslaan. Het siert hen echter dat ze de moed niet opgeven en me steeds opnieuw het vuur aan de schenen proberen te leggen.

Tijdens ons samenzijn van vrijdagavond jongstleden toonde één van hen via zijn nieuwe iPhone hoe op de website van de zakenkrant De Tijd net een nieuw artikel was verschenen waarin hijzelf (hoofdeconoom van een Belgische financiële instelling) werd geïnterviewd over de Europese schuldencrisis. Hij werd geciteerd dat België niet in de problemen zal komen zoals Griekenland en Ierland. “En ben je daar nu zelf van overtuigd, van wat je tegen die journalist hebt gezegd?”, vroeg ik hem. Zijn antwoord was belangrijker dan gewoon ja of nee. Hij antwoordde: “Ik kan moeilijk iets anders zeggen nu in engelstalige kranten verschijnt dat België wel eens het volgende probleemland op de obligatiemarkten kan worden. Als ik dat zeg, pikken ze dat op en kan er een self-fulfilling prophecy gecreëerd worden waardoor België dan gegarandeerd in de problemen kan komen.”

“Denk je nu werkelijk dat hedge fund beheerders hun visie op België zullen veranderen nu in de krant staat dat België niet in de problemen zal komen?”, pikte ik erop in. “Laten die hun visie bepalen door andere economen?” Hij dacht even na en zei dan: “Ik ben alvast een tijdje geleden gecontacteerd geweest door 2 hedge funds die meer wilden weten over de toestand in België.” “Britse hedge funds?”, vroeg ik. “Neen, Amerikaanse.”

Leuk, dacht ik. Dus in Groot-Brittannië pikken de kranten meer en meer op dat België wel eens de volgende kan zijn na de Grieken en de Ieren (misschien nog dat de Portugezen en Spanjolen eerder aan de beurt komen), en ik wist eerder al dat Britse hedge funds erop speculeren dat België ook in de problemen zal komen. En nu zijn er dus ook nog eens Amerikaanse hedge funds die de Belgische situatie willen inschatten. België komt dus op de radar als volgende probleemland, en verre van onterecht. Dacht ik allemaal in mijzelf.

We discussieerden verder over een wijd scala aan onderwerpen maar de eindconclusie was dat ik opnieuw het spel De Kolonisten had gewonnen. Door veel grondstoffen te oogsten kon ik de meeste steden en dorpen bouwen.

Hoe dan ook, de situatie in Europa ziet er niet goed uit. En dan verwoord ik me eufemistisch! De eurocraten zullen er alles aan doen om de Unie bijeen te houden maar de kracht van de geschiedenis is soms te groot om dergelijke projecten te doen slagen. Hedge funds kunnen een rol spelen (en ik schreef daarover begin dit jaar hier en hier), maar uiteindelijk ben ik ervan overtuigd dat de meeste Europese landen ook zonder het ‘shorten’ van hedge funds in de problemen zullen komen. Velen denken dat Rome pas ten onder was gegaan door de aanvallen van de barbaren, maar de toon van het verval was veel eerder ingezet door intern wanbeheer in het Romeinse Rijk. Zo ook zal het Europa vergaan.

In volgend filmpje zie je wat men verwacht bij het Adam Smith Institute in Londen. Adam Smith bewees dat geen enkel land in de loop van de geschiedenis ooit zijn schulden heeft terugbetaald.

Gerald Celente windt er verder geen doekje om, ook op Russia Today:

Terwijl Poetin’s Rusland opeens zegt dat men bij de Eurozone wil komen en men de euro ziet als de nieuwe wereldmunt.

Het moet moeilijk zijn voor vele mensen om alle tegenstrijdige berichten nog te kunnen plaatsen in de juiste context. Wat is waar, wat niet?

Post scriptum: Ik zag net volgend artikel dat zaterdag in de Wall Street Journal (website) werd gepubliceerd. Ik kan het artikel niet volledig lezen maar de titel zegt voldoende: “Belgium is the one in Euro Zone to watch”.

 

Dit bericht werd geplaatst in Europa, muntencrisis. Bookmark de permalink .

Een reactie op Rekening houden met het einde van de Eurozone.

  1. Pingback: Koning Boudewijn draait zich om in de crypte. | Goldandglory's Blog

Geef een reactie

