De Zilverrevolutie

“Goud en zilver, die in 2010 hoge toppen scheerden, kregen een correctie te verduren. En die lijkt nu voorbij. Zilver staat opnieuw aan 30$. Voor diegenen die niet durfen bijkopen aan 26.50, 27 en 28$ is de kans hoogstwaarschijnlijk verkeken. Wanneer we door de 31$ gaan, wordt het opnieuw explosief. Net zoals na 21$.” (verscheen op deze blog, op 11 februari 2011)

Vorige week donderdag ging de zilverprijs door het niveau van 31$. Het is nu maandagavond en we staan 34$.

Ik heb het altijd vaak gehad over goud. Maar op het juiste moment, in augustus vorig jaar, ben ik het belang van zilver extra gaan benadrukken. Zilver blijft mijn grote favoriet op lange termijn, ook al zal goud het waanzinnig goed doen in de periode van massieve inflatie die ons meer en meer lijkt aan te rollen. De goud/zilver ratio is momenteel sterk aan het dalen, van bijna 50 tot net geen 40 zilverounces per goudounce. We gaan op zijn minst richting 20 zilverounces per goudounce.

En de aandachtige lezers, van reeds lang geleden, zullen misschien eventueel herinneren dat ik schreef in september 2009:

“Daarom zal goud stijgen. En zilver meer. 17 dollar, nu al. Zilver, nog steeds goedkoper dan stront, maar hoeveel mensen hebben het echt?”

Wel. De zilverprijs staat nu exact 100% hoger. En ik vind het nog steeds goedkoper dan stront. En nog steeds stel ik me de vraag: Hoeveel mensen hebben het echt? Ik kan nu antwoorden: Heel, heel weinig. Ook al lijkt de vraag zeer groot. Het zijn uitzonderingen die (zeker fysiek) zilver aankopen. Het is nog altijd maar dat deeltje van de bevolking dat niet tot die 99.99% hoort.

Eén van mijn vrienden die op mijn aanraden enkele jaren terug zilver aankocht, vraagt zowat elke week mijn mening. Een paar weken terug, toen zilver van 31 naar 27$ daalde, vroeg hij weer om mijn mening. Ik zei hem dat hij nu best wat zou bijkopen. Hij zei dat hij wou wachten tot een grotere daling. Alles of niets spelen. En wachten tot 22$ ofzo. Ik waarschuwde hem dat die daling er heel waarschijnlijk niet ging komen en dat hij best nu al de helft van zijn voorziene bedrag investeerde, en de andere helft bij een eventuele verdere daling (die me toen al overdreven leek). Natuurlijk heeft hij niet gekocht. We staan aan 34$ en 22$ komt niet meer terug. Niet meer in deze soort van dollars.

Waar zilver uiteindelijk naartoe zal gaan?

“Kies maar. Zeker 100$, en ook 200$, zijn haalbare niveau’s zonder dat een hyperinflatie losbreekt.”

De zilverprijs staat nu aan 34$  en nu is alles mogelijk. De weg naar het record ligt wijd, heel wijd open. Het wordt fantastisch. Ja, er zal volatiliteit zijn. Dat is nu eenmaal eigen aan de zilverprijs. Maar er zullen dagen komen waarbij de zilverprijs met 3, 4 en zelfs 5 dollar per dag zal stijgen. Het zal ongelooflijk worden, en het kippenvel zal over onze rug rollen.

Ocharme, de bange kippen die weeral niet durfden te kopen bij de laatste correctie.

“De huidige correctie kan momenteel nog als ‘gezond’ worden gezien omdat we op de grafieken even terugvallen van de hogere toppen. Vooral bij de zilverprijs valt wat te rechtvaardigen. Zilver is de voorbije week teruggevallen tot het niveau van 9 november 2010. Dat was de dag toen zilver intraday een verschil van 3 dollar deed optekenen met een piek tot 29,5 $. Die volledige piek is nu opnieuw bezocht in een neerwaartse prijscorrectie. De marktmakers voelen vaak de nood om zo’n sterke opwaartse beweging (toen van ongeveer 27 naar 29,5$) opnieuw te testen vooraleer de prijzen op een duurzame wijze opnieuw hoger kunnen. In dit opzicht valt een technische correctie te verklaren. Een correctie die een opportuniteit biedt, mogelijk de laatste kans om relatief goedkoop fysiek goud en zilver in te slaan.” (op deze blog, 23 januari 2010)

Ik had die correctie echter niet voorspeld (hoewel ik altijd probeer rekening te houden met een correctie, om te profiteren van de opportuniteit van de lagere prijzen). In december waarschuwde ik dat zilver langs de bovenkant van een trading range kon uitbreken (wat nu gebeurd is). In januari werd goud en zilver echter omlaag gebracht, zonder marktfundamentele redenen. Goud en zilver werden toen doelbewust omlaag gebracht. Maar net als een bal die in een zwembad onder water wordt gehouden, wordt de druk opeens te groot waarna de bal door het wateroppervlak de hoogte inschiet.

“Als zilver naar boven breekt dan is een koersdoel van 40$ best haalbaar. Een definitieve uitbraak is duidelijk wanneer de goudprijs zich boven het niveau van de vorige toppen op 1424-1430$ werkt. Op dat moment zal zilver al boven 31$ noteren.” (op deze blog, 15 december 2010)

Zilver heeft die uitbraak van de goudprijs zelfs niet nodig gehad. Zilver heeft het op zijn eentje gedaan. Dat belooft veel moois wanneer ook goud door het record vliegt. Er wachten nog spannende tijden.

Dit bericht werd geplaatst in zilver. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

