De zilverprijs: te fel? te furieus?

Mijn laatste bericht over zilver en goud dateert alweer van 1 maand geleden. Tijdens het weekend dat een aardbeving het Japan hoofdeiland deed daveren, er een tsunami overrolde, en in kerncentrales uranium en plutonium begonnen te splijten. Ik zag goud en zilver op die zondagavond omhoog gaan toen de eerste beurzen open gingen in Australië (zilver ging toen naar 36.50$). Maar toen ik ’s ochtends wakker werd, werd duidelijk dat de stijging van een halve dollar weer was weggevallen. Het was misschien maar een halve dollar, maar ik vond het vreemd. Ik verkocht voor de eerste keer in een lange tijd aggressief geplaatste turbo’s. De twee dagen erna waren zeer negatief voor de edelmetalen want zij werden meegesleurd in het negatieve nieuws dat de wereldbeurzen neerhaalde. Ik herinner nog goed dat die 2 eerstvolgende dagen mijn portefeuille bloedrood kleurde. Enkel 1 uitschieter: een aandeel gelinkt aan Thorium. Thorium, een valabel alternatief voor uranium. Het aandeel schoot met gemak 20% hoger, terwijl uraniumaandelen en elektriciteitsaandelen wereldwijd kelderden. Een indekking tegen een zwarte zwaan-gebeurtenis. Nassim Taleb, die beweert dat profiteren van zwarte zwanen enkel gebaseerd is op geluk, kan hier nog een puntje aan zuigen.

De eerste dagen waren desastreus voor de Japanse bevolking. De Nikkei plofte ineen. Maar daar valt nu niets meer van te zien. Ook de andere wereldbeurzen wisten te dalen, die zijn allang ‘hersteld’. Ook al ging de Navo Libië platbombarderen. Ook al wist Khadaffi zijn eigen olievelden te bombarderen. Ook al moest de Amerikaanse overheid bijna 800.000 mensen zonder werk zetten wegens geldgebrek. Maar de beurzen wisten door te stijgen. Met dank aan het overvloedige geld dat de centrale banken opnieuw in stelling brachten.

Ook goud en zilver gingen hoger. Ik had geschreven dat ik voorzichtiger geworden was over zilver, maar de correctie van 2,5 dollar leek even genoeg te zijn. Alle beurzen ontkenden de vele negatieve gebeurtenissen in de wereld, dus waarom zouden goud en zilver dat niet mogen doen. Met de winst van de turbo ging ik opnieuw snel in de markt door Silver Wheaton te kopen, een bedrijf gebaseerd op zilver royalties en contracten koopt van producerende zilvermijnen over de ganse wereld. Een bedrijf vooral goed om het geopolitiek risico dat gepaard gaat met zilvermijnen weg te diversifiëren.

Maar vorige week ging de zilverprijs door 40$. Dat gebeurde op vrijdag. Toen de beurs in Australië zondagnacht openging spurtte de zilverprijs zelfs tot 42$. Deze middag zakte de prijs echter pijlsnel ineen. Daarnet in de VS moest alle winst worden prijsgegeven. De prijs werd gewoon hardhandig neergeslagen. Het lijkt wel een beetje een herhaling van een maand geleden.

Maar er is toch wat meer aan de hand. Ondertussen staan we weer meer dan 20% hoger, in die maand. De afgelopen 9 weken ging zilver zelfs met 50% stijgen. En 42$ was net 100% hoger dan 21$: hét moment waarbij zilver losbrak vanuit een jarenlange weerstand. Vrijdagochtend in Australië noteerde zilver nog aan 39.50$. En 1 sessie later eindigden we 2,50 dollar hoger, dus op 42$ Dat is snel, heel snel.

Je voelt me dus waarschijnlijk komen. Soms is het moment om uit te rusten na een spurt. Een correctie. Was het niet voor het feit dat de goudprijs uit een maandenlange consolidatie is losgebroken rond 1440$, dan was ik ongetwijfeld nog negatiever geworden op korte termijn voor zilver. Er zijn dus pro’s en con’s. Goud en zilver kunnen nog hoger. Er zijn nog steeds dat quintiljoen aantal redenen waarom het hoger kan. Sowieso op lange  termijn, maar misschien ook op korte termijn. Zo is er het gevaar dat de dollar door zijn benen zakt, door de weerstand valt. En dat zou positief zijn voor de edelmetalen. Er is het probleem van de Amerikaanse centrale bank, die geen andere weg op kan dan geld blijven drukken en QE3 in het leven roepen vanaf juni/juli. Anders valt de volledige obligatiemarkt in elkaar. En er is het geopolitieke slagveld dat zich in de Arabische wereld zoals verwacht verder verspreidt. Hoewel 2008 bewees dat olie van 120$ naar 140$ kan gaan terwijl goud en zilver reeds begonnen te dalen.

Het is best mogelijk dat zilver naar 50$ nog gaat omdat goud richting 1500$ uitbreekt. Wie zal het zeggen? De weg ligt open. De zilverprijs noteerde slechts 2 weken in de volledige geschiedenis boven 40$. Misschien breekt goud harder uit en gaat zilver richting 60$ vooraleer de correctie inzet, hoewel dit nog wat onwaarschijnlijker is. Ik twijfel dus en als je twijfelt moet je eens terug kijken naar wat je in het verleden dacht. Hoewel mijn emoties vragen om een hogere zilverprijs en een ‘shortsqueeze’ daar zeker voor kan zorgen, zou het echter niet de eerste keer zijn dat een mens gerold wordt door emoties waarbij hij zijn oorspronkelijke, vaak rationele, gedachten heeft laten varen in de hitte van het moment.

“Eenmaal zilver door de 21 dollar kan het echt wel explosief worden met stijgingen van 2, 3 dollar op een dag tijd. Ik verwacht dus dat de zilverprijs richting minstens 30-35 dollar gaat tegen begin volgend jaar. Dat kan januari zijn of april. Als het april is, dan zal de zilverprijs waarschijnlijk hoger pieken, namelijk eerder richting 40-45 dollar. Dan kan nu onwaarschijnlijk klinken, maar bon, zo is het nu eenmaal.” (14 september 2010, goldandglory)

Ik las dit eergisteren opnieuw en ik schrok van mijn eigen accuraatheid. Zilver piekte begin januari rond 31,30 waarna een correctie inzette tot 26,50$. Zilver begon daarna echter weer te stijgen en het is nu april en we zitten met 42 dollar perfect tussen de spreiding van 40-45 dollar.

Daar werd toen deze grafiek bijgevoegd waarop ik de verwachte stijging aantoonde:

Als zilver hier nu topt of rond 50$ gaan een rist analisten schreeuwen om een dubbele top over 30 jaar lang. Ze zullen zeggen dat we een decennialange correctie gaan krijgen. We gaan misschien een correctie krijgen, maar het zal er echter eentje zijn van weken, misschien een paar maanden. Daarna gaan we zoals eerder gezegd richting nieuwe hoogten.

Maar..

Of zilver nu doorstijgt naar 45$, 50$ of 60$, er zal uiteindelijk een correctie komen. En die zal ons sowieso (naar mijn mening toch) terug onder 40$ brengen. Eerder met gemak richting 34$ waar een eerste significante weerstand is, en daarna rond het niveau van 27$. Dit alles onder het voorbehoud dat er de komende weken geen complete dollarval komt, of een revolutie in Saoedi-Arabië. Niet onmogelijk, maar licht waarschijnlijk.

Hoewel zilver dus op lange termijn goedkoper blijft dan stront, wil dit niet zeggen dat er geen significante correctie kan optreden waardoor het goedkoper wordt dan diarree. De prijs kan niet alleen zoals vandaag naar beneden gemanipuleerd worden, er zullen ook winstnemingen komen. Iedereen die zilver kocht, zit met zware winst. En het wordt tijd om daar een beetje van te… wel ja… te verzilveren.

Uiteindelijk gaat mijn exit-strategie uit de zilvermarkt zeer gelijk zijn aan de exit-strategie van de centrale banken. Uiteindelijk pomp ik er méér in. Ik zeg dat ik er uitstap, ik ga er wel niet over liegen, maar ik wacht dan op die correcties om des te harder weer een boel cash in te pompen. De vergelijking stopt daar echter, want fysieke posities adviseer ik allesbehalve te verkopen. Ook de betere zilvermijnaandelen moet je bijhouden doorheen de correctie. Hier en daar kan vanaf nu winst genomen worden op posities die je toch slechts voor korte en middenlange termijn wil aanhouden. In een stappenplan, zoals een drie-of zestraps raket ontploft, verkoop je die dan.

Dit bericht werd geplaatst in zilver. Bookmark de permalink .

3 reacties op De zilverprijs: te fel? te furieus?

  1. Scotch zegt:

    Bij deze wil ik je meegeven dat ik je blog heel erg waardeer.
    Ik heb er geen idee van wie je bent en wat je motivatie is om dit te delen.
    Is dat een geheim?

    Zelf hanteer ik edelmetaal uitsluitend als een verzekering.
    In die zin zie ik het zelfs niet graag meer stijgen, hoe hoger het gaat, hoe slechter de wereld er aan toe is. Daarom is het een troost dat goud zich nog gedraagt, maar hoelang nog?

  2. Pingback: De edelmetalen breken uit. Opnieuw! | Goldandglory's Blog

  3. Pingback: Flash update over goud en zilver. | Goldandglory's Blog

Geef een reactie

