De eeuwige discussie: optimisten versus pessimisten.

Barry Ritholtz maakt zich hopeloos belachelijk. Barry Ritholtz, voor wie ik nochtans iets richting respect had kunnen voelen, heeft zich laten kennen. Ik lees al jaren de blog van Barry Ritholtz. Niet elke dag, maar zo nu en dan surf ik naar zijn website waar hij vaak zeer interessante verwijzingen heeft naar grafieken met economische data, interessante opinies van anderen over de financiële wereld en soms ook ideeën die over totaal andere zaken handelen: nieuwe technologische snufjes, Amerikaanse humoristen, etc.

Ritholtz heeft in de loop van de kredietcrisis ook een boek geschreven met als titel: “Bailout Nation”. Ik heb het niet gelezen, maar hij was één van de eersten (in uiteindelijk een ontzaglijke rij van boeken) die hun verslag deden over de oorzaken van en gebeurtenissen tijdens de kredietcrisis. Het was, volgens mij, wel een boek dat géén voorspellende waarde had, hij heeft de bailouts (de reddingsacties van de overheden om de banken te redden) niet voorspeld, hij heeft ze gewoon beschreven en gaat na wat de gevolgen zijn van een ‘bailout’ rekening houdende met eerdere ‘bailouts’ die in het verleden werden uitgevoerd.

Tot zover de introductie over wie Barry Ritholtz is. Hierna volgen enkele stukjes uit een column die Ritholtz zonet in The Washington Post heeft geschreven. Het is belachelijk. Ritholtz stelt dat na de recessie (sic), dus na de kredietcrisis, er steeds meer economen en analisten een vrije tribune in de pers krijgen die hun negatieve, pessimistische visie mogen uiten. En steeds meer mensen hechten geloof aan deze visie. En dat is volgens Ritholtz volledig verkeerd want mensen zijn psychologisch foutief geprogrammeerd om meer waarde te hechten aan economische pessimistische voorspellingen net nadat een zware crisis heeft plaatsgevonden.

Ik ga hier niet mee akkoord en ik zie eerder een tegengestelde beweging. Ondertussen, bijna 3 jaar na het dieptepunt van de crisis, is de meerderheid van de mensen, investeerders, burgers allerhande, ervan overtuigd dat we niet alleen het ergste van de crisis achter de rug hebben. Men denkt ook dat men nu op beide oren kan slapen want deze crisis was de ergste in 80 jaar dus zullen we geen crisis van dergelijk niveau tijdens ons eigen leven moeten verwachten. De volgende crisis ligt ergens ver in de toekomst dus kunnen we op beide oren slapen en doen alsof het opnieuw 1999 is.

Ritholtz trekt het idee van een crisis verder in het belachelijk door te stellen dat de mensheid alle crisissen overleeft heeft in het verleden en daarom dus geen ‘big deal’ is.

“You humans are a hardy breed. No matter how dire the circumstance, your species has managed to prosper.

You survived the Ice Age, the Dark Ages, the Middle Ages, the Age of Aquarius (as well as Disco and Polyester). Mother Nature has thrown floods, earthquakes, droughts, plagues, pandemics, tornadoes, asteroids, tsunamis, hurricanes, melting glaciers and global warming at you. Not to mention world wars and nuclear proliferation.”

Ja, Barry. De mensheid heeft deze crisissen overleefd. Bravo. Maar hoeveel mensen hebben hierbij niet het loodje gelegd? Hoeveel mensenlevens hadden niet gered kunnen kunnen worden als men deze gebeurtenissen had kunnen voorspellen? Maar iemand die een aardbeving, een droogte, een tsunami of een kernramp probeert te voorspellen, wordt vaak net zoals een iemand die een economische crisis probeert te voorspellen als een pessimist aanzien. Dus zegt Barry Ritholtz, laten we daar niet naar luisteren. De zelf verklaarde optimisten voelen liever de wind in de leegte tussen hun oren. Laten we liever geloven dat negatieve gebeurtenissen gewoon uitzonderlijk zijn en gewoon moeten gebeuren. Laten we er ons niet tegen voorbereiden. Laten we gewoon nadien onmiddellijk weer feesten. En Barry Ritholtz vindt het werk van de zogenaamde pessimisten dus nutteloos.

Want “we” hebben elke crisis overleefd. Het probleem is dat ik als individu mij niet wil opofferen voor de gehele mensheid waaronder een meerderheid van idioten.

Barry Ritholtz lijkt te willen zeggen dat we ons geen zorgen moeten maken om een crisis meer of minder:

“Economically, you’ve withstood the Panics of 1819, 1825, 1837, 1847, 1857, 1866, 1873, 1884, 1890, 1893, 1896, 1907, 1929, 1933, 1938, 1973, 1987, 1998, 2000, and 2007-09 — and that is just over the past two centuries. You also saw through the Tulip Bubble, the South Sea Bubble, the Great Depression and the Great Recession, the Nifty-Fifty, the Asian Contagion, the Dot-com Bubble, the subprime fiasco and Bernie Madoff.

What is it going to take to kill this species off — or at least to bankrupt it?”

Euh. Opnieuw. De wereld is er nog. Maar hoeveel mensen hebben persoonlijk, of bedrijven,  zijn doorheen de geschiedenis niet bankroet gegaan tijdens deze crisissen. Hoeveel landen zijn niet bankroet gegaan. Onmogelijk te tellen. Teveel.

Maar “we” zijn er nog. Wat een geluk.

Barry, jij idioot. Zo kan iedereen ‘optimistisch’ denken.

En dan gaat Barry dus duidelijk de scheve kant op. Zijn frustraties van de laatste jaren komen tussen de lijnen duidelijk. Hij moet zich doodgeërgerd hebben aan al de negatieve visies op de economie in de voorbije jaren. Hij heeft een probleem met de “rise of the cranks”, de opkomst van geshiften. Waaronder ikzelf dus moet behoren. Want wie zijn die “cranks” of geschiften, aldus Ritholtz?

“These are the people who, after a tremendous collapse, only see doom and gloom.

They include:

• Crisis rock stars: The collapse made their reputations, and they are reluctant to go back to a more normal footing.

• Hyper-inflationistas, who are convinced we are returning to the days of the Weimar Republic.

• Gold bugs: The yellow metal may have underperformed equities for four decades, but it is their excuse for missing a 100 percent market gain over two years.

• Conspiracy theorists: From Birthers to Truthers to all manner of blithering idiots, these folks would be totally ignored during normal times.

• Austerians: The people who believe the only way forward is through painful spending cuts.

• Thinly veiled partisans who opportunistically grab the crisis as proof the other guy is unfit to govern.

• Analysts trying to turn one good call into a new business model.

•  One-sided Web sites that never see anything positive; their URLs tend to have “Doom” or “Collapse” in their titles.”

Ik ga me hier niet proberen te verdedigen. Ik ben inderdaad geschift als ik me vergelijk met de meerderheid van de mensheid. En gelukkig! Want als ik zie wat er in deze wereld tegenwoordig als normaal wordt beschouwd, dan ben ik blij daar niet bij te horen, in dat “nieuwe normaal”.

Maar goed, om er dan toch een paar puntjes uit te kiezen. Ik ben inderdaad een “hyperinflatonista”. Ik hou rekening met een hyperinflatie. En een hyperinflatie, zou voor iedereen verschrikkelijk zijn, maar oh! wat zou ik mijn genot erin hebben als het de mensheid zou treffen, inclusief Barry Ritholtz. “We” zullen het overleven als mensheid, maar vraag maar aan de Duitsers of de Zimbabwanen: er zullen niet alleen tranen vloeien in dergelijke omstandigheden.

Ja, ik ben een “goldbug”, een goudkever. Het heeft me goudeieren opgeleverd, in tegenstelling tot windeieren (papieren activa) die Barry Ritholtz en co nu bezitten.

De zin waarmee Ritholtz zich het meest belachelijk maakt, is dan ook deze over goud. Hij heeft het duidelijk niet voor goud en hopelijk (!!) heeft hij er geen zodat hij binnenkort, na de massieve inflatie, eens goed weet hoe het voelt om persoonlijk bankroet te zijn terwijl de mensheid nog steeds levende is.

“The yellow metal may have underperformed equities for four decades, but it is their excuse for missing a 100 percent market gain over two years.”

Goud slechter gepresteerd in de laatste 40 jaar? Dat is sinds 1971, toen het 35$ stond. Het zal niet veel verschillen met aandelen. De Dow/Gold ratio gaat naar nieuwe dieptepunten. En ja, door onze zogenaamde pessimistische visie heb wij goudkevers de aandelenrally van 2009-2010 gemist. De rally van 100%, maar we hebben wel de +100% rally van goud meegemaakt. Want goud stond eind 2008 ook nog rond 700$ en waar staan we nu, Barry? Oh, en ik ga het maar niet over zilver hebben dat begin 2009 nog aan 12$ stond. Arme Barry. Ik heb de aandelenrally gemist omdat ik “all in” was in goud en zilver. Loser !!

En ik ging zwaar in zilver, onder andere omdat ik een “conspiracy theorist” ben. Ik geloof in (bepaalde) samenzweringstheorieën, want dat is hoe mensen in groep vaak opereren. En ik geloofde in een samenzweringstheorie waarbij de zilverprijs in 2008 was gemanipuleerd. Daarvoor werd je toen nog zot verklaard, nu zijn rechtzaken hangende voor JP Morgan en HSBC.

Waar IK mij aan erger (en met mij ongetwijfeld vele andere goudkevers, hyperinflationista, en co), is dat de economen en analisten die de crisis niet hebben zien aankomen, nog steeds als absolute meerderheid een vrije tribune krijgen in de media. En waarom ontslaan de banken deze economen en analisten niet, zoals een voetbalploeg zijn trainer na slechte resultaten de laan zou uitsturen? Het systeem is finaal nog steeds corrupt.

Barry Ritholtz zou het waarschijnlijk moeilijk hebben met mijn website omdat ik het constant over edele metalen heb en omdat ik de dingen vaak zo negatief zie. “One-sided Web sites that never see anything positive; their URLs tend to have “Doom” or “Collapse” in their titles.”

Maar naar mijn mening zie ik de dingen gewoon zoals ze zijn. Een goede pessimist ziet zichzelf dan ook als een realist. En deze blog is er omdat te bewijzen. En ik heb geen woord zoals “Doem of “Ineenstorting” in mijn titel. Neen!

Glorie!!

Goud en Glorie. Ik ben eigenlijk te optimistisch (net zoals andere onheilsprofeten genre Marc Faber, Jim Rogers dat ook zijn). Het is een kunst om opportuniteit te zien in tijden van crisis. En dat is er steeds. Dat kenmerkt de positief denkende pessimist. Maar dat zullen die losers, die zelfgenoemde optimisten nooit begrijpen. Dus laat ze maar doen.

Oh ja, nog even een link naar de voorspellingen van Barry Ritholtz voor 2008. Hey, we hebben het overleefd, dus maak je geen zorgen.😉 Maar nog voordat zijn voorspellingen onjuist waren, waarschuwde hij dat mensen zich daar niet op moeten baseren. Ok dan.

Ritholtz: “We do them for fun, and never ever ever make investments based upon them.”

En nog iets: Ik zat vorige week vlak achter Barry Ritholtz toen hij hier in België een vraag en antwoordensessie gaf voor Econopolis. Ik heb niets van hem opgestoken, ik heb er zelfs niets van onthouden. Maar man, wat is die kerel dik!

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

2 reacties op De eeuwige discussie: optimisten versus pessimisten.

  1. Patricia zegt:

    Het doem senario over goud en zilver zal langzaam verdijnen., deze discussie heeft zijn langste tijd gehad.
    Dat goud en zilver gewoon het echte geld is, kan men niet langer ontkennen. Goud en zilver worden steeds meer ingevoerd als wettig betaalmiddel.dit is al het geval in Malaysia, Indonesia, Turkije binnenkort en niet alleen de
    Islamitische staten maar ook een 12 tal staten in de VS hebben wetten ingediend om deze echte waarden als geld te zien.( Of zijn deze staten als Islamitisch aan te duiden) Er vindt thans een min of meer geruisloze overgang plaats van papier geld naar goud en zilver geld.Dat zal gaan betekenen dat de US dollar haar status van wereld reserve munt aan het verliezen is. De Centrale banken zijn goud en zilver aan het hamsteren( de
    hamster weken zijn aangebroken)De vraag naar goud en zilver kan dus alleen maar toenemen, waardoor de prijs van dit edelmetaal alleen maar omhoog kan. uiteraard kan er een kleine terugslag komen ,aangezien het papieren goud en zilver eerst uit de markt genomen moeten worden.
    Dus oogkleppen af en koop goud en zilver zolang uw papieren geld nog enige waarde heeft.
    mvg Patricia.

  2. Christophe zegt:

    Wat een tirade tegen die arme Barry! Wel volkomen gelijk! Prepare yourself!

Geef een reactie

