Westerse beschaving onder de guillotine.

Wanneer valt het kapblok?

(oorspronkelijke titel: “westers financieel systeem onder de guillotine.” Maar laten we eerlijk zijn, de gehele beschaving wordt binnenkort onthoofd.)

De gebeurtenissen van de laatste dagen (twee weken) worden steeds belangrijker. Het is zeldzaam om een dergelijke financiële crisis midden in de zomer te beleven. Het doet denken aan LTCM in 1998. Maar dit is erger.

Ik ben pas sinds vanmorgen op de hoogte dat de VS vorige vrijdag zijn AAA-kredietrating is kwijt gespeeld. Net terug van een week +30 graden, wat in deze wrede zomer wel een mooie afwisseling is!

Hier en daar heb ik wat economisch nieuws kunnen opvolgen. Zelfs al deed ik mijn best om het te mijden, ik kon er niet naast kijken want het economische nieuws veroverde zelfs de voorpagina’s van de grootste roddelkranten die steeds schreeuwen om aandacht in de kiosken.

Voorlopig dus geen tijd om deftige lectuur door te nemen en de volledige situatie op de markten te overzien, maar van wat ik reeds gezien heb is het een regelrechte catastrofe. Sommige aandelen hebben gigantische mokerslagen gekregen de voorbije weken, van financieel tot cyclische aandelen. (goud- en zilvermijnen net als in de herfst van 2008 geheel onterecht).

Maar goed, bijna 90% van wat op deze blog geanticipeerd werd, is zich aan het voltrekken:

1/ ik verwachtte een wrede zomer, met een opbouw naar een gebeurtenis die het Lehman-moment zou overtreffen. We zijn alvast in de goede richting aan het gaan.

2/ In de week vóór het bankroet van Lehman in september 2008 schreef ik op deze blog (en ik val in herhaling) dat een nieuwe economische Depressie was begonnen. 3 jaar lang hield ik vast aan deze visie, maar ik zei steeds dat deze Depressie ook op een bepaalde manier zou verschillen van de depressie in de jaren ’30 (meer inflationair dan deflationair van karakter). Ik noem deze crisis dus al enkele jaren eerder een manische depressie. Van midden 2007 tot midden 2009 zaten we in de depressieve fase. Daarna volgde het zogenaamde herstel: de manische fase, van midden 2009 tot midden 2011. Nu is de depressie terug, op wraak uit.

3/ Londen brandt van de rellen. Athene en Madrid achterna. Do I need to repeat this? De wereld zal branden als gevolg van het financieel wanbeheer. Rellen, opstanden, revoluties en oorlogen. De voorbije twee jaar al in grote getale gestegen en het zal ook hier in een catastrofe eindigen vooraleer het beter wordt.

4/ Dexia opnieuw + 4 miljard verlies. Een vogel voor de kat. Het zal het IMF voor België betekenen.

5/ Goud explodeert, maar niet met honderdtallen. Dat komt nog.

6/ Zilver, palladium en andere grondstoffen presteren niet zo goed omdat men een nieuwe recessie vreest. Zilver kende blijkbaar zondagnacht na het nieuws van de Amerikaanse downgrade een initiële opwaartse explosie van 2$, waarna het terugviel. Onterecht.

Sommige analisten verwachten echter QE3 aankondiging van de Fed nog deze week. Dit is best mogelijk. Dan gaat alles weer omhoog. De ECB gaat ook nog met zwaarder geschut moeten komen en kan niet tot eind september wachten of de euro bestaat misschien niet meer.

7/ In de eurozone vallen de nieuwe dominostenen zoals verwacht. Het wordt sowieso nog erger, ook al komt er een groter reddingsplan.

8/ De VS heeft nog steeds een AA+ rating, terwijl eenzelfde rating als deze van Griekenland meer gepast is. Tussen 2011 en 2017 gaat de VS dezelfde stappen doorlopen als Griekenland richting economische bankroet.

9/ Amerikaanse en Europese banken stapelen weer massale verliezen op waardoor hernieuwde kapitalisaties/nationalisaties in het verschiet liggen. Verliezen voor de overheden lopen verder op wat betreft hun posities in banken, wat de kredietwaardigheid van overheden verder ondermijnt. Vicieuze cirkel die dood van financieel systeem betekent.

10/ Volatiliteit gaat door het dak zoals verwacht voor 2011. De guillotine voor dit financieel systeem? Fusillering? Steendoding?

Dit zijn mijn eerste gedachten die ik even wou delen. Als er mensen zijn die interessante artikels de laatste week gelezen hebben, mogen ze dit altijd meedelen in de commentaarstukjes. Binnen anderhalve dag trek ik er opnieuw nog even tussenuit. We zullen afwachten wat een verdere ineenstorting of inflationair herstel van de markten zal teweegbrengen..

Goud zit op de rand van glorie!

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

3 reacties op Westerse beschaving onder de guillotine.

  1. kamiel zegt:

    Bij onderstaande heb niet alleen iets opgestoken(en zelfs op sommige vlakken mijn mening herzien), heb mij ook geamuseerd bij het bekijken(ook niet onbelangrijk)
    deel 1

    deel2

    Mvg,
    Kamiel.

  2. goldandglory zegt:

    Mike Maloney die zegt dat we 500$ zilver krijgen, zegt dat er 10$ voor olieprijs aankomt??? Of toch niet? Hm, ik zal het eens bekijken. thanks.

  3. Nico zegt:

    Hoi, de gata speech august 2011 van Alasdair Macleod vindt ik wel het lezen waard.
    Terug te vinden op http://www.financeandeconomics.org
    Beyond the tipping point (7/08/2011)
    Niets dat we niet wisten,maar mooie geheugen steun.

Geef een reactie

