“Prediction Overload” en dankbaarheid voor de dingen.

I shall be telling this with a sigh
Somewhere ages and ages hence:
Two roads diverged in a wood, and I—
I took the one less traveled by,
And that has made all the difference.

(Robert Frost, 1915)

Het is weer de tijd van het jaar. Alle economen en analisten brengen hun voorspellingen voor het nieuwe jaar uit.

Jaar na jaar zitten ze er voor meer dan 80 à 90% naast. En toch luisteren we naar hen. En verspillen we zelfs onze tijd met het nog eens te lezen. Zelfs ik maak nog deze fout.

Zo is er bijvoorbeeld Saxo Bank dat elk jaar naar buiten komt met zijn meest zotte voorspellingen. Zo ook voor 2012. Het is een marketing gimmick geworden. Alsof ze nog geen reclame genoeg krijgen op het wielertruitje van Alberto Contador.

Feit is, van hun 10 voorspellingen van vorig jaar kwamen er slechts 2 uit. De meeste anderen zaten er héél ver naast.

Er zijn nog andere instellingen die al met even dwaze ideeën komen, en andere met meer nuttige inzichten. Ze hebben véél ideeën, zodat je niet meer weet welke te kiezen. En als je één zou kiezen, kies je de verkeerde. Information Overload. Prediction Overload.

Ik moet nog eens nadenken wat er volgend jaar kan gebeuren. Zoals altijd zal er verbeelding bij te pas moeten komen. En realiteit. Ik vrees dat het er niet proper zal uitzien. Moeten het positieve gedachten zijn, of eerder negatieve? Maar wil ik wel weer mensen overrompelen met het vooruitzicht van toekomstige rampen? Misschien is het beter gewoon een illusie te geven van een peperkoeken-wereld?

2012? Was dat niet sowieso het laatste jaar volgens de Maya-kalender? De mensheid zal eind volgend jaar toch vergaan? Waarom nog tijd verspillen met voorspellingen maken of lezen?

Op het einde van 2011 wordt het eigenlijk eens tijd om wat melig te worden en niet steeds herinnerd te worden aan al wat verkeerd liep. Er kan ook veel goed gaan. We hebben het zelf in handen, of in ons hoofd (en soms ook niet).

Maar zoals de kleuter die levenswijsheid rondstrooit terwijl ze in haar neus op zoek gaat naar wat lekkers:

“When you explore, you get more imagination than you already had. And when you get more imagination, it makes you want to go deeper in. So you can see more beautifuller things. Like a path … that could lead you to a beach.”

Les 1: Open je ogen.

Weinig mensen gebruiken echt hun ogen.

Hieronder volgt een filmpje die je moet zien:

Dit bericht werd geplaatst in voorspellingen. Bookmark de permalink .

6 reacties op “Prediction Overload” en dankbaarheid voor de dingen.

  1. kamiel zegt:

    Beste wensen gold and gloryers in 2012,

    Het jaar waarop in 21december voor het eerst in 26000jaar de aarde, zon en het hart van de Melkweg op 1lijn staan, wat volgens de Maya’s en andere religies iets speciaal zou moeten geven.
    Misschien het jaar waarin enkele landen (Griekenland o.a) afscheid nemen van Europa, iets wat met gezond verstand de logica zelve is, maar aangezien op beslissingsniveau enkel ”zakken vullen, zakken vullen, hei, hei, hei” geld,niets is zeker.
    Hierover was kyle bass, mijn favoriet, zeer formeel over.

    Toch heb ik enorm veel vragen nu, zeker nu er enorm veel welvaart kan verloren gaan, welvaart/vermogen indien wij ze niet kunnen vasthouden waarschijnlijk ook gevolgen zal hebben voor onze kinderen.(Ik denk maar aan de studies die waarschijnlijk in de toekomst enkel nog door de vermogende klasse zal kunnen bekostigd worden).

    1/Deflatie of verder oplopende inflatie (volgens officiële bronnen 3.5%, hoewel ik zopas ben opgebeld door mijn machine leverancier dat als ik nog iets wil aankopen het beter nog dit jaar doe, wat volgend jaar komt er 8%! bij)

    De meeste analisten zijn hier tegenstrijdig in, sommigen denken dat in 2012 een serieuze deflatie gaan krijgen in Europa door de deftige recessie. Ik denk dat de 2 elkaar voorlopig wat in evenwicht zullen houden.Hoewel ik geloof dat het nu bij geprinte geld min of meer in een gesloten circuit blijft tussen banken en overheden, denk ik dat vooral de oplopende geldcirculatie ons parten zal spelen komende tijd richting hyperinflatie.
    Toch is dit naar investeren toe belangrijk , dus mocht iemand een glazen bol hebben wat we volgend jaar gaan krijgen dan hoor ik het graag.

    2/Door de vlucht uit euro’s(volgens bronnen zou afgelopen maanden reeds 20% uit de euro weggevloeid zijn) naar dollars?, denk ik dat op korte termijn dollars misschien een betere
    investering zijn dat goud, alhoewel ik van mening ben dat iedereen momenteel wel redelijk wat fysiek goud zou moeten hebben aangekocht als ze niet op een andere planeet woonden afgelopen jaar.

    3/Wat ik vooral niet kan begrijpen is dat er op bepaalde blogs/alternatieve media aanbevolen word om krediet zo vlug mogelijk af te betalen , zelf Uw huis te verkopen indien het nog niet zou afbetaald zijn. Ik denk dat het nog altijd aan te raden is om een huisje te kopen indien U nu huurt, en als je toch geen geld hebt en moet lenen , voor zij die kapitaal hebben is het natuurlijk iets anders omdat de prijzen van vastgoed natuurlijk serieus gaan zakken. Blijkbaar kunnen weinig mensen vatten dat tijdens hyperinflatie, prijzen van verbruiksgoederen serieus kunnen stijgen(10tal% per maand) terwijl hun huis niet meer verkoopbaar is(volledig dood kapitaal).
    Maar als men zit te wachten tot de huizenprijzen de helft gezakt zijn in waarde en men moet het bedrag dan lenen zal dit tegen veel hogere rentevoeten dienen te gebeuren en ondertussen is men ook het uitgegeven veel te dure huurgeld kwijt.
    Ik denk persoonlijk dat het belangrijk is om momenteel een goede buffer te hebben(zelfs al moet men hiervoor bijlenen en kost dit ook geld) , zodat men nooit in het hevigste van de storm zonder liquiditeiten komt te zitten. Als ik soms 2 verdieners uit mijn omgeving een kast van een alleenstaande villa zie zetten op 30jaar , wetende als één van de 2 zijn job verliest ze na een halfjaar al in de miserie zitten, tja……
    Als je miserie vraag,dan……..
    Beiden een groot gratis van de overheid gekregen diploma, en trendy dat ze zijn, maar wacht…….
    Blijkbaar zou in sommige hypotheek leningen een clausule staan als de woning met meer dan 20% verminderd in waarde ten opzicht van de openstaande schuld, dat de schuldenaar dit zou moeten bijpassen, indien dit zo is zal dit voor veel gezinnen rampzalig zijn, ook al hebben ze een kleine spaarpot.

    Go Gerald, go!

    Maar laat ons positief afsluiten, eindelijk zal terug eerlijkheid zegevieren. Gedaan met bonussen, gedaan met ons ken ons, weer loon naar werken!!!

    Mvg,
    Kamiel.

  2. kamiel zegt:

    Dit had het tweede filmke moeten zijn en niet Kyle Bass.

  3. nico zegt:

    ‘K zal me ook eens wagen met een voorspelling. Geen 10 maar 1, erop of eronder.
    Goud gaat naar 2750$ tegen einde 2012-eerste helft 2013 met erna een hevige terugval naar 1810$ om daarna te schieten naar 7500$ tegen einde 2016. De 7500 zal wel te maken hebben met devaluatie dollar.

  4. Gert zegt:

    Aangezien ik geloof in goud, zilver en REE’s had ik veel mijnbouwers in portefeuille. De meeste zijn in koers intussen gehalveerd wat me een zeer slecht beleggingsjaar heeft opgeleverd. Hopelijk is 2012 veel beter. Als ik op Kingworldnews de koersdoelen van goud (+/-2500usd) en zilver (+-60usd) bekijk & deze zouden uitkomen tegen eind 2012, dan zal ik een schitterend jaar achter de rug hebben. Ik hoop dat het ook zo zal zijn. Er wordt een massa geld bijgedrukt, goud en zilver moeten wel stijgen als men het logisch bekijkt. Op korte termijn wil ik geen beslissingen nemen, maar na 12 maand zou ik wel willen zien dat ik het bij het rechte eind heb. Omdat Jim Rogers en Yale een onderzoek hebben gedaan dat men met grondstoffen 300% meer verdiend in stierenmarkt grondstoffen dan met grondstoffenaandelen, heb ik mijn gewicht in fysiek goud/zilver flink opgetrokken door aankoop van Central Fund of Canada. Ik hoop snel op een nieuw artikel op deze blog met eventueel wat voorspellingen. Altijd leuk om te lezen! Veel succes iedereen in 2012 !

Geef een reactie

