KBC zit met vele Europese banken in het oog van een ‘shit storm’.

“There’s a shit storm coming like nothing you ever knew.”  Norman Mailer

Ik was ongetwijfeld te vroeg met mijn verkoopadvies op Apple. Uiteindelijke schoot het aandeel nadien nog 30% hoger. (zie: hier en hier) Maar nu is het van die top al meer dan 20% gedaald. En een langdurige berenmarkt, met kortstondige opwaartse bewegingen lijkt nu heel waarschijnlijk. Ik herinner u eraan dat de fameuze ‘gap’ op 425$ nog steeds gedicht moet worden. En het zal gedicht worden.

Wat betreft Dexia is het een ander verhaal. Weinig analisten, economen en politici wisten op duidelijke manier de neergang van de Belgische bank Dexia te voorspellen. Ik deed het anders.

Ik herinner me nog goed dat ik rond de jaarwisseling 2010-2011 blijkbaar heel geïnteresseerd was om het jaarrapport van Dexia door te nemen. Begin januari gaf ik één voorspelling voor het jaar 2011, in tegenstelling tot vele andere analisten die tijdens het begin van het jaar steeds 10 of 20 adviezen geven waarvan dan met veel statistisch geluk een paar zichzelf verwezenlijken. Ik gaf 1 voorspelling: Dexia zou het jaareinde niet halen in de toenmalige constellatie.

In de loop van 2011 maakte ik nogmaals duidelijk dat het met Dexia niet goed zou aflopen. Ik beschreef een scenario hoe de afloop zou plaatsvinden. Dat bij een reddingsoperatie van de overheden de Belgische overheid zwaar in de zak zou gezet worden door de Fransen, net zoals in het Fortis-scenario. En kijk wat er toen gebeurd is in de herfst van 2011. België liet zich in de zak zetten en nu 1 jaar later nog eens opnieuw.

Ik schreef dat Dexia voor de Belgische overheid vergelijkbaar zou worden met het AIG voor de Verenigde Staten. Een bodemloze put waar tientallen miljarden zouden in verzwelgen. Met dat verschil, dat de Amerikaanse economie tientallen miljarden schuld veel makkelijker kan torsen dan onze piepkleine economie naar Amerikaanse normen.

De realiteit stelt me dat er vandaag de dag véél te optimistisch wordt gekeken naar de huidige omgeving voor Europese banken. Vele Europese bankaandelen zijn de voorbije maanden heel zwaar gestegen, omdat de markt de ECB-acties als alles-oplosser ziet. Dat is echter niet zo!

De markten houden nu dus rekening met het meest positieve scenario dat de banken niet meer in de problemen kunnen komen. Dat het ergste van de Europese schuldencrisis achter de rug is. Op die manier verkeren we opnieuw in een zeer gevaarlijke situatie. De situatie waarin teveel blind optimisme heerst en het idee dat het niet meer erger kan

Wat we nu zien is nog maar het begin. Er komt meer, véél meer. En niet alleen meer miserie van Dexia.

Er hangt een ‘shit storm’ boven België, en meer specifiek Vlaanderen. En die ‘shit storm’ bevindt zich recht boven een andere bank. De bank van hier. De bank van hier die veel meer posities heeft in perifere Europese landen dan men laat uitschijnen. Zuid-Europa, waar de economische Depressie totaal is, de ergste sinds de jaren 1930, de werkloosheid piekt tot tientallen procenten, en de faillissementen door het dak gaan.

Wil je dit volledige artikel lezen?

Blijf zelf geïnformeerd en breng ook vrienden op de hoogte!

Wil je op de hoogte blijven van mijn ideeën? Hou dan ook meer mijn twitter-account in het oog (https://twitter.com/Silverandglory). Het is voor mij makkelijker om via dit medium korte updates te geven (met grafieken) over mijn beleggingsvisie.

En als je echt geïnteresseerd bent in mijn beleggingsvisie en de artikels op deze blog apprecieert, maak dan ook kans om op mijn mailinglijst te komen die in de toekomst meer uitgebreide rapporten en analyses kan uitsturen. Dit zal niet via de website gebeuren, maar via email. (Uiteraard worden contactgegevens niet doorgegeven aan derden.)

Wat moet u doen om op mijn mailinglijst te komen? Stuur een email naar 5 vrienden of kennissen met jouw eigen argumentatie waarom je deze website volgt (dit mag in 3 zinnen of 3 pagina’s). Plaats ook mijn emailadres in cc of kopie: quintillioncapital apestaartje gmail.com

In de komende dagen ontvangt u dan een bevestiging dat u als contact in de mailinglijst bent opgenomen. Klaar is kees. Uw vrienden of kennissen komen in dat geval niet op de mailinglijst. Zij komen enkel op de mailinglijst als zij op hun beurt dezelfde taak uitvoeren en een nieuwe mail uitsturen met mijn emailadres in cc of kopie.

Meer dan dat is het niet.

Dit bericht werd geplaatst in banken, European banks, voorspellingen. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

